Ashtanga yoga  

Dynamisk yoga - där kroppen får jobba och sinnet vila.

Ashtanga yoga består av fasta sekvenser, serier av rörelser, som efter en tids utövande sätter sig i ryggmärgen så att du kan dem utantill.

Kärnan i metoden, är att röra sig in och ut i varje rörelse i andetagets rytm.
Vi stannar en stund i varje position för att känna lugn och stabiltet, ett växlande flöde mellan rörelse och stillhet.

Kombinationen av rörelse, andning (och också en blickpunkt för varje position) är en kraftfull mindfulnessutövning som hjälper dig att släppa mental stress och landa i medveten närvaro, samtidigt som du tränar styrka, smidighet och balans i både kropp och sinne.

Var beredd på att svettas lite grann och med öppet sinne prova saker du kanske inte gjort förut!

Läs och lär mer om Ashtanga yoga och dess tradition HÄR
 

Ashtanga yoga - nybörjare


KURSSTART 25 okt-20 och 9 febr-21, kl. 15.50-16.50, 7 ggr
Här får du i lugn och ro lära dig  Ashtanga Yoga steg för steg från grunden.
Kursen passar dig som är helt ny till yoga eller kanske yogat förut men är nyfiken på Ashtanga yoga och vill introduceras till en för dig ny yogaform.
Du får bekanta dig med kärnan i Ashtanga yoga som metod: andningen, bandhas (kroppslås), dhristi (ögonfokus) och lite filosofi.

 

Ashtanga yoga - nybörjare fortsättning
Traditionell utövning - Mysore 

Söndagar kl. 17.00-18.00

Du som gått en nybörjarkurs i Ashtanga yoga eller är lite van med andra yogaformer sedan förut, får i den här kursen fortsätta bygga på dina kunskaper samt så smått börja öva dig i att öva självständigt, det som kallas Mysore practice och är det traditionella sättet att utöva Ashtanga yoga på. 

Tanken är att du med tiden ska kunna utöva yoga i din egen takt när och var du vill.
Vi jobbar i lugnt tempo så att du ska känna dig trygg i det du gör.

 

Ashtanga yoga - steg 1
(stående delen och början på sittande delen)

torsdagar kl. 18.15
En ledd klass för dig som gått nybörjarkurs i Ashtanga Yoga eller har lite vana av någon annan form av dynamisk yoga, som tex Hatha eller Vinyasa. 
Läraren leder klassen och ger alternativ så att alla ska kunna utföra ställningarna, både dig som är lite mer ny och dig med lite mer vana.
Passet ger mycket värme och energi.

 

Ashtanga yoga - steg 2
(ca halva serien)

tisdagar kl. 18.15-19.45

Det här är en ledd klass där vi inleder med öppningsmantrat och sen leds du genom ungefär halva serien.
Du blir instruerad i ett jämnt flöde där vi mestadels följer vinyasaräkningen, men också tar oss tid att titta närmare på linjering och teknik. I vissa pass stannar vi upp för att lära oss en ny position som sedan läggs till i flödet.
Du behöver ha minst en termins erfarenhet av Ashtanga yoga eller liknande yogaformer sedan innan.

 

Ashtanga yoga - mjuk
OBS! Det här passet vänder sig i första hand till seniorer, och är därför inställt tillsvidare p.g.a Covid-19.

Här är tempot extra lugnt, rörelserna är mjuka och stärkande, både fysiskt och mentalt.
Balansen kan påverkas ju äldre vi blir, här övar vi för att hålla den vid liv.
Har du ont i dina leder, t ex pga artros är yoga ett bra sätt att stärka musklerna och minska stelhet.

Vi inleder med en uppmjukande uppvärming innan själva ashtanga-passet börjar, och avslutar med avslappningsövning.

Förutom att du kommer känna dig smidigare och starkare hittar du likasinnade som också vill hålla både kropp och knopp i form.
För dig som ofta behöver finnas till hands och stötta nära och kära, är det ett fint tillfälle att få ta hand om sig själv och fylla på med energi.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev