Ashtanga yoga  

Dynamisk yoga - där kroppen får jobba och sinnet vila.

Ashtanga yoga består av fasta sekvenser, serier av rörelser, som efter en tids utövande sätter sig i ryggmärgen så att du kan dem utantill.

Kärnan i metoden, är att röra sig in och ut i varje rörelse i andetagets rytm.
Vi stannar en stund i varje position för att känna lugn och stabiltet, ett växlande flöde mellan rörelse och stillhet.

Kombinationen av rörelse, andning (och också en blickpunkt för varje position) är en kraftfull mindfulnessutövning som hjälper dig att släppa mental stress och landa i medveten närvaro, samtidigt som du tränar styrka, smidighet och balans i både kropp och sinne.

Var beredd på att svettas lite grann och med öppet sinne prova saker du kanske inte gjort förut!

Läs och lär mer om Ashtanga yoga och dess tradition HÄR
 

Ashtanga yoga - nybörjare


Tisdagar kl. 17.00 - 18.00

Här får du i lugn och ro lära dig  Ashtanga Yoga steg för steg från grunden.
Kursen passar dig som är helt ny till yoga eller kanske yogat förut men är nyfiken på Ashtanga yoga och vill introduceras till en för dig ny yogaform.

Ashtanga yoga - Mysore 
Nybörjare / introduktion till Mysore


Söndagar kl. 17.00-18.00

I den här kursen introduceras du till det traditionella sättet att utöva Ashtanga yoga, det som kallas Mysore Practice.
Här får du lära dig att utöva yoga självständigt, så att du kan utöva yoga i din egen takt när och var du vill.
Vi jobbar i lugnt tempo så att du ska känna dig trygg i det du gör.

Ashtanga yoga - steg 1
(lite vana sedan innan)


Torsdagar kl. 18.15 - 19.30

En ledd klass för dig som gått nybörjarkurs i Ashtanga Yoga eller har vana av någon annan liknande yogaform, som tex Hatha eller Vinyasa. 
Du leds genom solhälsningar, den stående delen och några av de första sittande positionerna.
 

Ashtanga yoga - steg 2
(Halva serien, vana krävs)


Tisdagar kl. 18.15 - 19.45

Här leds du igenom det som kallas "halva första serien", fram till Navasana.
Du blir instruerad i ett jämnt flöde både med vinyasaräkning och instruktioner för linjering i positionerna.
Du behöver ha minst en till två terminers erfarenhet av Ashtanga yoga eller liknande yogaformer sedan innan.

 

Ashtanga yoga - mjuk

(OBS! Det här passet vänder sig i första hand till seniorer, och är därför inställt tillsvidare p.g.a Covid-19)

 

Här är tempot extra lugnt, rörelserna är mjuka och stärkande, både fysiskt och mentalt.
Balansen kan påverkas ju äldre vi blir, här övar vi för att hålla den vid liv.
Har du ont i dina leder, t ex pga artros är yoga ett bra sätt att stärka musklerna och minska stelhet.

Vi inleder med en uppmjukande uppvärming innan själva ashtanga-passet börjar, och avslutar med avslappningsövning.

Förutom att du kommer känna dig smidigare och starkare hittar du likasinnade som också vill hålla både kropp och knopp i form.
För dig som ofta behöver finnas till hands och stötta nära och kära, är det ett fint tillfälle att få ta hand om sig själv och fylla på med energi.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev