Hatha Yoga


Balans i kropp och sinne

Hatha yoga passar alla som vill ha en väl avrundad, balanserad och allsidig yogaform.
Här gör du solhälsningar och andra klassiska yogaövningar i ett lugnt tempo med gott om tid att förstå och känna in positionerna.

Du blir både mjukare och starkare i kroppen samtidigt som du stärker känslan av att hitta lugn och vara centrerad i dig själv.

Vi har tre olika typer av Hatha-pass:
 

Hatha yoga och Mindfulness (torsdagar kl. 16.45-18.00)

På den här kursen övar du hatha yoga och mindfulness som ett sätt att hitta balans och större självkännedom både fysiskt, känslomässigt och mentalt.
Utöver hatha yoga gör vi sittande och liggande mindfulnessövningar.

Mycket fokus ligger på att bli medveten om kropp, tankar och känslor. 
I yogapositionerna tar vi oss tid att vara närvarande i kroppen och lägga märke till vad som händer med oss, så att vi gör yoga och blir medvetna om vad vi gör.

Med en större medvetenhet och ökad närvaro, är det lättare att göra mer medvetna val och hitta bra vägar och sätt att hantera och forma livet även utanför yogamattan.

Ingen erfarenhet behövs, alla nivåer är välkomna. Helt ovan eller van spelar ingen roll.

 

Hatha yoga, mjuk (torsdagar och fredagar kl.10.00-11.15)
OBS! Det här passet vänder sig i första hand till seniorer, och är därför inställt tillsvidare p.g.a Covid-19

Ett lugnt, mjukt och lättillgängligt pass där vi utforskar vad som är möjligt för var och en.
Positionerna gör dig mjukare och smidigare och smörjer lederna. Du blir starkare i främst benen och rumpan så att du kan fortsätta vara i rörelse genom hela livet och känna balans både fysiskt och i sinnet.
Passet innehåller andningsövningar och inslag av Mindfulness-övningar som tex kroppsscanning och andningsmeditation.
Passet är en övning i att både kunna vara stark och att kunna slappna av. Ett tillfälle att få rå om dig själv en stund och fylla energireserverna.
 

Hatha/Yin (söndagar kl. 18.15-19.30)

I det här passet börjar du i en flödande form av hatha yoga och avslutar i stilla yin yoga.

Den flödande, dynamiskt mjuka hatha-delen med främst solhälsnigar och stående positioner, hjälper dig att släppa spänningar och eventuell uppdämd rastlöshet och stress.
Därefter landar vi i sittande och liggande yin yoga där vi stannar flera minuter i positionerna för att landa mentalt och långsamt låta kroppen smälta bort eventuella kvarvarande spänningar.

En mix av det värmande, stärkande och det svala, stilla, innan vi avslutar med en guidad liggande avslappning.

Passar dig som:
Både dig som är helt ny och dig som är van vid yoga, och vill uppleva både flöde och stillhet 
Vill ha en skön mix av båda stilar

 

Yoga mix för män
(onsdagar kl. 17.55-18.55)

Är du kille/man och är intresserad av yoga? 
?På den här kursen får du lära dig grunderna i yoga och kommer att guidas igenom yogans olika positioner.
Yogan stärker din kropp och gör den smidigare samtidigt som du blir mer centrerad, fokuserad och lugn i sinnet.
Inga förkunskaper krävs, bara ett öppet sinne.

 

Prenumerera på vårt nyhetsbrev