Schema och Priser, Lidköping 

Höstterminen 2020
Start vecka 36

Sommaryoga v.20 - v.26 hittar du HÄR

Hösten 2020
OBS! Schemat nedan är preliminärt och kommer uppdateras i augusti!

Måndag Tisdag Onsdag Torsdag Fredag Söndag
 

10.00-11.30
ONLINE
Ashtanga Yoga
mjuk/senior
Madelene

 

10.00-11.15
ONLINE
Hatha Yoga
mjuk/senior

Madelene

10.30-11.30
ONLINE
Yin Yoga
mjuk/senior

Madelene

 

 

11.30-16.00
Privatlektioner /
Ayurvedisk massage /
Hälsorådgivning

Förbokas

11.30-16.00
Privatlektioner
Förbokas
16.45-17.55
Hatha Yoga &
Meditation 

Madelene
13.30-14.30
Privatlektioner/
Ayurvedisk massage 

Förbokas


 

 


 

16.45-17.45
Yin Yoga
Ellinor

18.10-19.10
Ashtanga Yoga
Mysore, Nybörjare

Endast föranmälda!
6 ggr
Madelene 

 

 

16.15-18.00
Ashtanga Yoga
Mysore

Madelene

17.45-18.55
Yin Yoga
Märta

18.15-19.45
Ashtanga Yoga
Fortsättning,
ledd klass

Madelene 

17.55-18.55
Yoga för män
Ellinor
18.10-19.50
Ashtanga Yoga 
Mysore

Madelene 

 

 

18.15-19.30
Hatha/Yin
Madelene 

   

 

 

 

 

Yogaformer och passbeskrivning


Hatha yoga - balans i kropp och sinne

Hatha yoga & Meditation/Mindfulness med Madelene

Hathayoga är den yogaformen som de flesta testar allra först och som många kanske hört talas om.
Här går vi igenom steg för steg och får med mycket lärorika detaljer och baskunskaper.

Detta är en flödande typ av yoga där vi börjar med andningsövningar och en mjuk uppvärmning innan vi öppnar upp kroppen i en mer flödande solhälsning som får upp värme och energi.
Här stärker vi kroppen, jobbar på att hitta balans och fokus och ta oss tid att känna in de positionerna vi befinner oss i för att öka vår kroppskännedom. 

Klassen avrundas med en serie nedvarvande positioner en stunds sittande meditation och avslappning.

Passar för dig som:
Vill mjuka upp kroppen och samtidigt hitta din styrka och balans.
Vill öka din kroppskännedom- ett steg i taget.
Vill hitta en känsla av att vara lugn och centrerad i dig själv.
Är nyfiken på meditation och mindfulness.
Passar både nybörjare och vana.


Hatha yoga, senior/mjuk med Madelene

Ett lugnt, mjukt och lättillgängligt pass där vi utforskar vad som är möjligt för var och en.
Positionerna gör dig mjukare och smidigare och smörjer lederna. Du blir starkare i främst benen och rumpan så att du kan fortsätta vara i rörelse genom hela livet och känna balans både fysiskt och i sinnet.
Passet innehåller andningsövningar och inslag av Mindfulness-övningar som tex kroppsscanning och andningsmeditation.
Passet är en övning i att både kunna vara stark och att kunna slappna av. Ett tillfälle att få rå om dig själv en stund och fylla energireserverna.


Hatha/Yin yoga - börja i flöde och landa i stillhet

Hatha/Yin med Madelene

Den här klassen delas upp i två halvor- första halvan, Hatha. Andra halvan- Yin. 
I hatha-delen mjukar vi upp kroppen med lätta rörelser och andningsövningar som sedan tar oss in i solhälsningar och stående positioner och balanser.
Hathadelen ska verka stärkande och värmande för att sedan mjukt gå över i yindelen där vi slappnar av och stannar i positionerna i 2-4 min.

En mix av det värmande, stärkande och det mjuka och svala, innan en guidad avslappning.
Ett ayurveda- tänk ingår även alltid som ett centralt tema i den här klassen.

Passar dig som:
Både dig som är helt ny och dig som är van vid yoga, och vill uppleva både flöde och stillhet 
Vill ha en skön mix av båda stilar

Madelene är din guide!

Yin Yoga - 
löser spänningar på djupet och skänker vila

Yin måndagar, med Märta
Yin onsdagar, med Ellinor
Yin torsdagar (start 5 mars), med Madelene
Yin fredagar, med Madelene


Yinyoga är den mer meditativa formen av yoga där vi ligger eller sitter i positioner i 3-5 min.
I den här yogaformen är vår största uppgift och utmaning att slappna av och släppa på fysiska, emotionella och mentala spänningar.

Vi jobbar med bindväven, även kallad fascia och använder oss därför utav olika guidade meditativa tekniker samt lär oss att andas på rätt sätt- djupt och mjukt. 

Passar för dig som: 
Känner av mycket stress, mentalt eller fysiskt.
Lider av eller känner att utmattningssyndrom är nära.
Har artros eller känner av stelhet i synnerhet runt höfter eller axlar/ bröst.
Är gammal eller ung - alla kan vara med på yinyoga!
 


Restorative Yoga - djup, återhämtande vila

Restorative yoga är en yogaform som är helt inriktad på att stimulera det parasympatiska nervsystemet och därmed lugn- och ro-effekter i kroppen.
Ställningarna görs främst liggandes och sittandes och mycket stöd som kuddar, bolster, filtar, klossar och band används för att kroppen och sinnet ska kunna släppa stress och spänningar. Positionerna hålls sedan i allt från några min upp till över 20 minuter.
Den mest stillsamma och vilande yogaformen för dig som behöver djup återhämtning och/eller dig som vill lära dig mer om vilande yoga när det behövs som ett komplement i vardagen eller till annan form av träning och yoga.

 

Yoga för män -
smidighet, styrka och mentalt lugn

Yoga mix för män, med Ellinor

Är du kille/man och är intresserad av yoga? På den här kursen får du lära dig grunderna i yoga och kommer att guidas igenom yogans olika positioner.
Yogan stärker din kropp och gör den smidigare samtidigt som du blir mer centrerad, fokuserad och lugn i sinnet.
Inga förkunskaper krävs, bara ett öppet sinne.

 

 

Vi finns på Sockerbruksgatan 1, Sockerbruket Lidköping

(Ingång stora entrén direkt bakom resecentrum/tågstationen,
4:e våningen.
Samma korridor som bla. Friskis o Svettis).

 

 

Ashtanga yoga  
Flöda skönt i andetagets rytm - för sinnesro i en stark och smidig kropp.

Ashtanga yoga består av fasta sekvenser, serier av rörelser, som efter en tids utövande sätter sig i ryggmärgen så att du kan de utantill.

Kärnan i metoden, är att röra sig in och ut i varje rörelse i andetagets rytm.
Vi stannar en stund i varje position för att känna lugn och stabiltet, ett växlande flöde mellan rörelse och stillhet.

Kombinationen av rörelse, andning (och också en blickpunkt för varje position) är en kraftfull mindfulnessutövning som hjälper dig att släppa mental stress och landa i medveten närvaro, samtidigt som du tränar styrka, smidighet och balans i både kropp och sinne.

Var beredd på att svettas lite grann och med öppet sinne prova saker du kanske inte gjort förut!

Läs och lär mer om Ashtanga yoga och dess tradition HÄR
 

Ashtanga yoga - fortsättning, ledd klass med Madelene

Passet inleds med öppningsmantrat och sen leds du en bit in i sittande serien, mot halva serien (Navasana).
Du blir instruerad i ett jämnt flöde och det är bra om du har lite erfarenhet av Ashtanga yoga eller liknande yogaformer sedan innan, tex en termin bas-kurs och/eller Mysore.
Kombinera gärna det här passet med Mysore Practice på söndagar och/eller torsdagar.


Ashtanga yoga - Mysore practice (första serien), med Madelene och Johanna

Mysore är det traditionella sättet att utöva Ashtanga Yoga. Det är din helt egna stund där du i lugn och ro yogar i din egen takt och följer dina andetag.
Du yogar i din egen takt, tillsammans med andra som också yogar i sin egen takt.
Madelene eller Johanna finns med och assisterar dig i positionerna, vägleder och hjälper dig vidare när det är dags.

Är du helt ny, instrueras du i en kort sekvens av rörelser som du får repetera några gånger. När de sitter får du fler ställningar att öva på.
Du lär dig ställningarna i en lagom takt, så att kroppen hinner vänja sig. Varje ställning förbereder för nästa, och traditionellt vill vi att du hittar en stabilitet och ett lugn i varje ställning innan vi lär dig nästa.

Söndagar: Både nybörjare och vana är välkomna.
Torsdag: uppdelat i nybörjare och vana. OBS! Nybörjargruppen har endast 8 platser.


Ashtanga yoga - Mysore för nybörjare, 6 ggr, med Madelene (max 8 personer)
Start torsdag 30 januari, 940 kr.

För dig som är sugen på att få till en regelbunden yogarutin och lära dig Ashtanga Yoga, steg för steg från grunden i ditt eget tempo.
Så att du kan känna dig fri att kunna yoga när du vill och var du än befinner dig.

På ett systematiskt sätt, lär du dig successivt ett yogaprogram som blir din start. Om och när du vill bygga på det programmet, fortsätter du på våra övriga Mysore-pass.
Gruppen är liten, max 8 personer så att du får mycket hjälp och stöd av din lärare Madelene.

Under den här kursen får du också bekanta dig med grunderna i Ashtanga yoga som metod: andningen, bandhas (kroppslås), dhristi (ögonfokus) och lite filosofi.

De vana Mysore-utövarna kommer självständigt utöva sina egna pass längre bak i salen så att vi tillsammans fyller upp rummet, skapar energi och inspiration åt varandra.
 
Ashtanga yoga - senior/mjuk, med Madelene

Här är tempot extra lugnt, rörelserna är mjuka och stärkande, både fysiskt och mentalt.
Balansen kan påverkas ju äldre vi blir, här övar vi för att hålla den vid liv.
Har du ont i dina leder, t ex pga artros är yoga ett bra sätt att stärka musklerna för att minska stelhet.

Vi inleder med en uppmjukande uppvärming innan själva ashtanga-passet börjar, och avslutar med avslappningsövning.

Förutom att du kommer känna dig smidigare och starkare hittar du likasinnade som också vill hålla både kropp och knopp i form.
För dig som ofta behöver finnas till hands och stötta nära och kära, är det ett fint tillfälle att få ta hand om sig själv och fylla på med energi.


 

BOKA HÄR

 

PRISER

 

OBS! Ditt kort gäller vårterminen ut, alltså 14 veckor från terminsstart. 
Du kan ta igen pass när som helst under terminens gång, men du kan inte spara outnyttjade tillfällen till nästkommande termin.


 

Prenumerera på vårt nyhetsbrev